Pages

20130406

Hadis - Jubah (2)

Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Sesungguhnya kamu mengemukakan bahawa Abu Hurairah terlampau banyak meriwayatkan hadis dari Rasulullah saw. sedang Allah memberikan ancaman (kepada orang-orang yang membuat hadis palsu). Sesungguhnya saya ini seorang miskin yang tetap mengikuti Rasulullah saw. dengan perut kenyang. Kaum Muhajirin sibuk jual beli di pasar-pasar, sedang kaum Ansar sibuk mengurus harta mereka. Saya hadir dekat Rasulullah saw. pada suatu hari dan beliau berkata: "Siapakah yang hendak mengembangkan cadarnya sampai selesai ucapanku. sesudah itu dilipatnya, maka dia tiada akan lupa sedikit pun apa yang didengarnya dari aku." Lalu jubah yang saya pakai saya kembangkan. Demi Allah yang mengutus beliau membawa kebenaran, saya tidak lupa sedikit pun apa yang saya dengar dari beliau. (Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1977).

Dari Anas r.a., katanya: Ada orang menghadiahkan jubah sutera kepada Nabi s.a.w. padahal beliau melarang memakai sutera. Orang banyak hairan kerananya. Beliau lalu bersabda: "Demi Tuhan yang diri Muhammad di tanganNya. Sesungguhnya sapu tangan Saad bin Muaz dalam syurga lebih bagus dari ini" (Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1445).

Dari Ibnu Shihab dari Salim dari ayahnya katanya ketika Umar Ibnu Khaththab melihat ada sehelai baju sutera tebal yang dijual di pasar, maka dia membelinya dan segera dibawa ke hadapan Rasulullah saw. Kata Umar: "Wahai Rasulullah aku beli baju ini untukmu, agar dapat engkau pakai ketika menghadiri solat ied dan ketika menerima para utusan dari luar". Sabda beliau: "Wahai Umar sesungguhnya yang pantas untuk memakai pakaian sutera semacam ini hanyalah mereka yang tidak akan mendapatkan kesenangan di akhirat kelak". Tidak lama setelah itu, maka Rasulullah saw mengirimkan sebuah jubah dari kain sutera kepada Umar setelah diterimanya, maka Umar membawa kain itu kepada Rasulullah saw seraya berkata "Wahai Rasulullah, tadinya ketika aku menghadiahi engkau kain sutera, maka engkau mengatakan bahawa kain ini tidak pantas dipakai, kecuali hanya bagi orang-orang yang tidak akan mendapatkan kesenangan di akhirat. Sedangkan engkau sendiri mengirimi kain tersebut bagaimana maksudmu?" Sabda beliau: "Aku mengirimi engkau kain ini bukannya untuk engkau pakai, tetapi aku ingin agar kain ini engkau jual sehingga wangnya dapat kamu pakai untuk keperluanmu yang lain." (Hadis Sunan An-Nasai Jilid 2. Hadis Nombor 1534).

Yusuf bin Isa menceritakan kepada kami, Waki' menceritakan kepada kami, Yunus bin Abi Ishaq dari Asy Sya'bi bin Urwah bin Al Mughirah bin Syu'bah dari ayahnya bahawasanya Rasulullah memakai pakaian jubah dari Rumawi yang sempit kedua lengannya". hadis ini adalah hasan sahih. (Hadis Sunan At-Termizi Jilid 3. Hadis Nombor 1824).

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi saw.. sabdanya: "Perumpamaan orang yang suka bersedekah (dermawan) bagaikan orang yang memakai dua jubah atau dua perisai di atas kedua susunya hingga ke atas. Bila dia ingin bersedekah, maka dilakukannya dengan penuh kemurahan. Dan bila orang bakhil ingin bersedekah, baju besi itu terasa sempit baginya dan setiap lingkarannya terasa seperti menjepit jari-jarinya sehingga keinginannya untuk bersedekah menjadi hilang sama sekali. Kemudian, dia berusaha melapangkannya kembali, tetapi dia tidak berhasil." (Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 0977).

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., katanya: Dalam tanggungan rumah tangga Nabi s.a.w. ada seorang laki-laki bernama Kirkirah. Ia mati dan Rasulullah s.a.w. bersabda: "Ia di dalam neraka!" Orang banyak pergi melihatnya. Mereka itu mendapatkan jubah (baju) yang didapat dari penggelapan (ghulul). (Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1383).

Dari 'Aisyah r.a., katanya: "Ada orang-orang yang bergiliran datang ke Jumaat dari rumah-rumah mereka di pegunungan. Mereka datang pakai jubah penuh debu, sehingga mereka berbau (kurang sedap). Beberapa orang di antara mereka mendatangi Rasulullah saw., yang ketika itu beliau berada di dekatku. Rasulullah bersabda kepada mereka. "Alangkah baiknya kalau pada hari ini anda mandi yang bersih." (Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 0799).

Dari Ibnu 'Umar r.a. katanya : "Ketika 'Abdullah bin Ubay bin Salul wafat, anaknya Abdullah bin Abdullah (bin Ubay) datang kepada Rasulullah saw. meminta jubah beliau untuk kafan bapanya. Rasulullah memenuhi permintaan anaknya itu. Kemudian dimintanya pula supaya Rasulullah saw. menyolatkan jenazah bapanya. Ketika beliau berdiri hendak solat jenazah, maka ditarik baju beliau oleh 'Umar (bin Khaththab) seraya berkata, "Ya, Rasulullah! Akan Anda solatkankah dia? Bukankah Allah telah melarang Anda menyolatkannya." Jawab beliau, "Aku diberi pilihan oleh Allah Ta'ala menyolatkan atau tidak. Lalu dibacanya ayat, "Kamu mohonkan ampun bagi mereka atau tidak kamu mohonkan ampun bagi mereka (adalah sama saja); sekalipun bagi mereka tujuh puluh kali (Taubah, 9:80). Dan aku akan melebihi dari tujuh puluh kali." Kata 'Umar, "Dia munafik!" Tetapi Rasulullah saw. menyolatkannya juga. Kemudian Allah Ta'ala menurunkan ayat: "Dan sekali-kali janganlah kamu solatkan jenazah salah seorang mereka yang mati, dan jangan pula kamu berdiri di kuburnya.."(At Taubah, 9:84) (Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2379).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.