Abdullah bin Miswar
Al-Hasyimi berkata: "Seorang datang kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan
berkata: "Saya datang kepadamu supaya kau ajarkan kepadaku ilmu-ilmu yang
ganjil." Ditanya oleh Nabi Muhammad s.a.w.: "Kau telah
berbuat apa terhadap pokok ilmu? Orang itu bertanya: "Apakah itu
pokok ilmu?" Nabi Muhammad s.a.w. bertanya: "Apakah kau
telah mengenal Tuhan Azzawajalla.? Jawabnya: "Ya."
Nabi Muhammad s.a.w. bertanya lagi: "Maka apakah yang telah kau
kerjakan pada haknya?" Jawabnya: "Masyaallah. (Yakni apa yang
dapat dikerjakan). Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Laksanakan itu
sebenar-benarnya, kemudian kamu kembali untuk saya ajarkan kepadamu ilmu yang
ganjil-ganjil." Kemudian setelah beberapa tahun ia datang kembali
maka Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepadanya: "Letakkan tanganmu
didadamu (hati), maka apa yang kau tidak suka untuk dirimu, jangan kau lakukan
terhadap saudaramu sesama muslim, dan yang kau suka untuk dirimu, lakukanlah
sedemikian terhadap saudaramu sesama muslim, dan ini termasuk dari ghoro ibul
ilmi (ilmu yang ganjil-ganjil)." Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan
bahawa persiapan untuk maut itu termasuk pokok dari ilmu, kerana itu harus
diutamakan sebelum lain-lainnya.
Abdullah bin Miswar berkata bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. membaca ayat yang berbunyi: Faman yaridillah an yahdiyahu yasy-rah shadrahu lil islam, waman yurid an yudhillahu yaj'al shadrahu dhayyigan harajan, ka' annama yash-sh'adu fissamaa'i. (yang bermaksud) Maka siapa yang dikehendaki mendapat hidayat, dilapangkan dadanya untuk menerima Islam, dan siapa yang dikehendaki oleh Allah kesesatan maka menjadikan dadanya sempit sukar, bagaikan akan naik kelangit. Kemudian Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Nur Islam jika masuk kedalam hati maka lapanglah dada." Nabi Muhammad s.a.w. lau ditanya: "Apakah ada tandanya?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Ya, menjauh dari tempat-tempat tipuan dan condong pada tempat yang kekal dan bersiap-siap menghadapi maut sebelum tibanya."
Ja'far bin Barqaan dari
Maimun bin Mahran berkata bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. ketika menasihati
seseorang bersabda yang bermaksud: "Pergunakanlah lima sebelum tibanya
lima, Mudamu sebelum tu amu, sihat mu sebelum sakit mu, longgar mu (kelapangan)
sebelum sibuk mu, kaya mu sebelum kekurangan mu (miskin) dan hidup mu sebelum
mati mu."
Sabda Nabi Muhammad
s.a.w. : "Musim dingin itu keuntungan bagi seorang mukmin, panjang
malamnya maka digunakan untuk sembahyang, dan pendek siangnya maka digunakan
puasa."
Dalam lain riwayat: "Malam itu panjang maka jangan kau singkat dengan tidurmu, dan siang itu terang maka jangan kau gelapkan dengan dosa-dosamu."
Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. melihat Malaikat Maut didekat kepala seorang sahabat Anshar, maka Nabi Muhammad s.a.w. berkata kepadanya: "Kasihanilah sahabatku kerana ia seorang mukmin." Jawab Malaikat Maut: "Terimalah khabar baik hai Muhammad, bahawa aku terhadap tiap mukmin sangat belas kasihan, demi Allah, ya Muhammad, aku mencabut roh seorang anak Adam, maka bila ada orang menjerit dari keluarganya, aku katakan: "Mengapa menjerit, demi Allah kami tidak berbuat aniaya dan tidak mendahului ajalnya, maka kami tidak ada salah dalam mencabut rohnya, maka bila kamu rela dengan hukum Allah kamu mendapat pahala, dan jika kamu murka dan mengeluh kamu berdosa, dan kamu usah mencela kami, sebab masih akan kembali maka berhati-hatilah kamu. Dan tiada penduduk rumah batu atau bambu, kain bulu didarat atau laut melainkan aku perhatikan wajahnya tiap kali lima kali, demi Allah ya Muhammad andaikan aku akan mencabut roh nyamuk tiada dapat kecuali bila mendapat perintah dari Allah s.w.t. untuk mencabutnya."
Abu Said Alkhudri r.a. berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melihat orang-orang yang tertawa maka Baginda s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Andaikan kamu banyak ingat mati yang menghapuskan kelazatan, nescaya kamu tidak sempat sedemikian." "Sesungguhnya kubur itu adakalanya sebagai kebun dari kebun-kebun syurga atau salah satu jurang neraka."
Umar r.a. berkata kepada Ka'ab: "Terangkanlah kepada kami tentang maut." Ka'ab berkata: "Maut itu bagaikan pohon berduri dimasukkan kedalam tubuh anak Adam, maka tiap duri berkait dengan urat, lalu dicabut oleh seorang yang kuat sehingga dapat memutuskan apa yang terputus, dan meninggalkan apa yang masih tinggal."
Hatim al-Asham berkata: "Empat macam yang tidak dapat menilai dan merasakannya kecuali empat iaitu HARGA (NILAI) KEPEMUDAAN tidak diketahui kecuali oleh orang yang telah tua, HARGA KESIHATAN tidak diketahui benar-benar oleh orang kecuali oleh orang-orang yang sakit, HARGA KESELAMATAN tidak dapat diketahui kecuali oleh orang-orang yang kena bala dan HARGA NILAI HIDUP tidak diketahui benar-benar kecuali oleh orang-orang yang telah mati."
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.